Adaptacja

               Adaptacja – Dobre rady na początek.

 

Pierwsze dni pobytu dziecka w przedszkolu będą dla Państwa oraz maluszka okresem trudnym. Dziecko zmieni swe najbliższe otoczenie, pozna nowe osoby i znajdzie się w nowych sytuacjach. Zamieszczone informacje ułatwią Państwa pociechom przejście przez proces adaptacyjny.

 

Przed pójściem dziecka do przedszkola wprowadź systematyczne i konsekwentne działania:

  • Przyzwyczajaj dziecko do krótkich rozłąk, zostawiając go na jakiś czas pod opieką dziadków, sąsiadów lub znajomych, zwłaszcza gdy wcześniej nie rozstawało się z rodzicami nawet na chwilę.
  • Rozmawiaj z dzieckiem o przedszkolu, przedstaw je w sposób pozytywny i entuzjastyczny. Pomocne w tym mogą być dostępne na rynku książki o przedszkolu.
  • Pokaż mu otoczenie i budynek przedszkola. Pokazuj mu przedszkole podczas spacerów, na stronie internetowej.
  • Zaangażujcie dziecko we wspólne przygotowanie wyprawki. Wybierzcie się razem na zakupy, pozwólcie mu wybrać: worek na zapasowe ubranka, wygodną odzież do przedszkola (spodnie na gumce, luźne bluzki, koszulki), buty na rzepy, kapcie (zakrywające całą stopę).
  • Organizuj spotkania w gronie znajomych, by dziecko miało okazję do zabawy w większym gronie rówieśników. Stwarzaj okazje do kontaktu z rówieśnikami, na przykład na placu zabaw czy w domu.
  • Rozmawiajcie dużo i z radością o przedszkolu i o tym co będzie w nim robiło, że będzie mogło się bawić z kolegami, bawić zabawkami, rysować, uczyć piosenek i wierszyków
  • Dziecko musi mieć w domu zaspokojoną potrzebę kontaktu emocjonalnego i potrzebę bezpieczeństwa, poświęcajcie dużo uwagi, poprzez zabawę, rozmowę, przytulanie.
  • Pozwalajcie dziecku na samodzielność w ubieraniu, jedzeniu, myciu, załatwianie potrzeb fizjologicznych.
  • Stopniowo dostosujcie rytm dnia dziecka w domu do tego jaki panuje w przedszkolu: pory posiłków, zabawy, spacery, a przede wszystkim czas leżakowania (można przy tym wspomnieć, co o tej porze robią dzieci w przedszkolu) dzięki temu maluch poczuje się bezpieczniej w przedszkolu
  • jeśli maluch nie śpi popołudniami w domu warto go nakłonić na krótki odpoczynek w łóżku (można ten czas spędzić na przykład czytając bajkę)
  • Wyjaśnij dziecku, że Pani w przedszkolu nie będzie zmuszała do spania, jeśli nie będzie miało ochoty, że leżakowanie ma na celu odpoczynek po zjedzeniu zupki
  • Poinformuj dziecko, dlaczego będzie chodzić do przedszkola, (np. bo mama musi iść do pracy i rodzice zdecydowali, że w przedszkolu dziecko będzie miało najlepszą opiekę; niektóre dzieci przyjmują argument, że mama chodzi do pracy, tata chodzi do pracy i dziecko ma swoją pracę, czyli przedszkole).

 

Bardzo ważne jest opanowanie przez dziecko podstawowych czynności samoobsługowych takich jak:

  • samodzielne jedzenie łyżką, gryzienie, żucie, łykanie
  • mycie rąk
  • czynności higieniczne przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych
  • zdejmowanie i nakładanie podstawowych części garderoby (np. rajstopki, majteczki, kapcie, kurteczka…)
  • wycieranie nosa
  • znajomość imienia i nazwiska
  • rozpoznawanie swoich rzeczy wśród innych.

 

Czego rodzice robić nie powinni:

  • straszyć dziecka przedszkolem mówiąc mu na przykład: „Tam zrobią z ciebie grzeczne dziecko” lub „W przedszkolu będziesz musiał zjadać wszystko”
  • Zaglądać po pożegnaniu do sali, by sprawdzić czy dziecko się bawi. Jeśli nasza pociecha to zauważy, resztę dnia spędzi przy drzwiach, bo skoro mama zajrzała raz, to może jeszcze raz zajrzy.
  • pozostawać na jakiś czas w sali przedszkolnej, gdyż to tylko przedłuża moment rozstania i adaptacji dziecka do przedszkola.
  • wypowiadać się negatywnie na temat przedszkola, a w szczególności na temat nauczycielek w obecności dziecka
  • posyłać do przedszkola dziecka, które nigdy dotąd nie zostawało bez mamy – taki początek skazany jest z góry na niepowodzenie.
  • poddawać się! Jeśli rodzice wzruszeni łzami bądź zdenerwowaniem i tupaniem swojej latorośli zdecydują się zostawić dziecko, jeszcze tylko dzisiaj” w domu, jest to sygnał dla małego inteligenta, aby jeszcze bardziej demonstrować swoje niezadowolenie. Zwykle jest tak, że jedno ustępstwo rodzica sprawia, że wcześniej czy później dziecko postawi na swoim i zostanie w domu na dłużej.
  • kłamać – dziecku zawsze trzeba mówić prawdę. Nie mówmy, więc dzieciom, że wrócimy zaraz, kiedy wiadomo, że to nieprawda, bo wrócimy dopiero za 6 godzin.

 

WYPRAWKA:

  • 1 ręcznik papierowy, 1 paczka mokrych chusteczek, 1 kartonik chusteczek higienicznych 1 paczka kubeczków jednorazowych
  • 1 papier ksero,
  • Identyfikator na sznureczku z imieniem i nazwiskiem (dotyczy dzieci w wieku trzech lat )
  • Znaczek na pościel (dotyczy dzieci w wieku trzech lat)
  • Worek z tkaniny podpisany, a w nim, zapasowe ubranka (minimum 2 pary majteczek, 2 pary rajstopek, bluzeczki, skarpetki, spodnie, kilka jednorazówek)
  • Wygodne i podpisane z obu stron kapcie, ubranko bez szelek, pasków i bez body, spodnie na gumce, (podpisane inicjały z tyłu na metce)
  • Podpisany grzebień dla dziewczynek
  • Bidon na wodę

 

DODATKOWE INFORMACJE :

  • Nie dajemy dzieciom do przedszkola żadnego jedzenia i picia
  • Dziecko do przedszkola może przychodzić z jedną, dużą zabawką
  • Na urodziny dziecka można przynieść miękkie słodycze ,owoce
  • W miarę możliwości prosimy nie dawać za dużo ozdób np spinek do włosów
  •  Prosimy nie nakładać łańcuszków, korali na szyję
  • NIE WCHODZIMY Z DZIECKIEM NA SALĘ – MAJĄ BYĆ KRÓTKIE ROZSTANIA ( z przyczyn organizacyjnych i higienicznych)

 

Z życia przedszkola