Czytanie dzieciom to ważna sprawa

                                                                  Czytanie dzieciom to ważna sprawa

 

Wisława Szymborska, znana pisarka i poetka powiedziała kiedyś, że „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa jaką sobie ludzkość wymyśliła”, miała rację, bo nie ma nic piękniejszego jak ucieczka w świat własnej wyobraźni inspirowanej słowami różnych autorów.

Czytanie jest ważne już od najmłodszych lat. Bez czytania nie można odnaleźć się w dzisiejszym świecie, a najlepiej jak najszybciej rozpocząć przygodę z czytaniem. Najnowsze badania pokazują, że czytanie wspiera rozwój już kilkumiesięcznych niemowląt. Maluchy, którym rodzice regularnie czytają, szybciej zaczynają gaworzyć i mówić, mają bogatsze słownictwo, bujniejszą wyobraźnię i lepszą zdolność koncentracji. Co więcej taka forma spędzania czasu sprawia, że rodzic poświęca dziecku całą swoją uwagę, a co za tym idzie, zaspokaja ważną dla niego emocjonalną potrzebę budowania więzi.

Regularne czytanie dzieciom, które wchodzą w okres wczesnego dzieciństwa (żłobek, przedszkole, klasy I-III) daje dużo więcej, między innymi wzbogaca słownictwo, poprawia zdolność koncentracji, uczy logicznego myślenia, ułatwia proces wypowiadania się, rozumienia czytanego tekstu, odpowiadania na pytania oraz późniejszą naukę samodzielnego czytania. Proces czytania dziecku zaspokaja potrzeby emocjonalne, dziecko uczy się empatii czy rozwiązywania konfliktów, czy fizyczne (mówiąc tu o więzach bliskości z rodzicem), a także wspiera rozwój społeczny, intelektualny i psychiczny. Dziecko, któremu czyta się codziennie czuje się ważne i kochane. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartości – wewnętrzną siłę i wiarę w siebie.  

Czytanie nastolatków i dorosłych jest często uwarunkowane czytaniem we wczesnych latach dzieciństwa. To właśnie od rodziców dziecko uczy się poprzez naśladowanie. Warto sprawić, by czytanie stało się codziennym rytuałem, przyjęło się bowiem, że najlepsze efekty sprawia codzienne czytanie przez 15-20 minut.

Co warto czytać swoim dzieciom?

  • od 3 miesięcy książeczki kontrastowe lub materiałowe z elementami sensorycznymi,
  • od 1 roku kolorowe książeczki kartonowe z klapkami i elementami do przesuwania, łątwe rymowanki i wyszukiwanki,
  • od 3 do 5 lat książki obrazkowe z większą ilością tekstu, proste pozycje popularnonaukowe i słowniki obrazkowe,
  • od 6 lat serie o ulubionych bohaterach, książeczki przekazujące wiedzę, klasykę literatury dziecięcej.

Warto pamiętać, że każde dziecko rozwija się inaczej. Niektóre dzieci są gotowe wcześniej na kolejne rodzaje czytanek, dobór odpowiednich książek warto skonsultować z  nauczycielem i dzieckiem, w szczególności patrząc na jego zainteresowania.

            Czytanie od najmłodszych lat sprawi, że dziecko będzie chciało stawiać kroki w świecie literatury. Poprzez miłe doświadczenia czytania w dzieciństwie, bliskość, przyjemność, śmieszne historie, zabawę, żarty, czy wspólne wygłupy, jako rodzic zwiększasz szansę na chęci poznawania świata literatury w szkole podstawowej i późniejszym czasie oraz zwiększasz jego szanse na spełnianie marzeń w przyszłości.

Opracowała mgr Dominika Siepka  na podstawie publikacji:

 https://www.c-and-a.com/pl/pl/shop/czytanie-dzieciom-na-glos

http://edukacjadomowa.pl/jak-czytac-dzieciom-na-glos-i-jak-nie-czytac/

„Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży” dr Dorota Grabowska,

„Zbadaj swoje dziecko” dr Miriam Stoppord

Bądź na bieżąco

Card image cap
Rekrutacja 2024/2025

Drodzy Rodzice, Rekrutacja do przedszkoli publicznych i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Miasto Szczecin rozpocznie się w dniu 4 marca 2024 r.  Składanie wniosków do dnia 22 marca 2024 r. Rekrutacji dokonuje się przez stronę internetową: https://nabor.pcss.pl/  

Zobacz więcej
Card image cap
DZIEŃ BABCI I DZIADKA

Serdecznie zapraszamy wszystkie Babcie i Dziadków na wyjątkowe świętowanie, które odbędzie się:  

Zobacz więcej
Card image cap
DYŻUR WAKACYJNY 2024

Szanowni Rodzice, Przedszkole jako placówka nieferyjna, funkcjonuje przez cały rok, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.

Zobacz więcej